Godziny otwarcia: Pon - Czw 15.30-19.30, Sob 9.30-13.00     Umów wizytę: Przez Internet   +48 535 740 525

• 17 KWI 17

Biegunka u dzieci (wymioty, odwodnienie)

biegunka u dzieci

Przyszła wiosna a wraz z nią niestety nowe infekcje… Aktualnie nagminnym problemem z jakim zmagają się rodzice oraz pediatrzy to poza alergią wziewną (o której również napiszę parę słów w innym artykule) biegunka u dzieci, wymioty, a co się z tym wiąże odwonienie.

Definicja ostrej biegunki to oddawanie 3 lub więcej płynnych, półpłynnych stolców na dobę, mogą to również być stolce z krwią lub nieznaczną ilością śluzu, utrzymujące się do 2 tygodni.

Biegunka u dzieci to choroba głównie o etiologii:

• wirusowej i tu przede wszystkim: Rotawirusy (50-70%),
    • ale także bakteryjnej , do najczęstszych zaliczamy: E. coli, Salmonella, Campylobacter, Shigella, Yersinia.
    • należy również pamiętać, wracając z wakacji z różnych stron świata, o biegunce podróżnych wywołanej przez: E.coli oraz Campylobacter.

To czego najbardziej obawiają się rodzice to powikłania jakie niesie ze sobą biegunka, czyli odwonienie, które może nastąpić bardzo szybko szczególnie jeżeli nasz maluch dodatkowo wymiotuje, ma gorączkę, i nie chce nic pić. Należy szczególną uwagę poświęcić niemowlętom, gdyż te mogą szybciej ulec odwonieniu nawet w kilka godzin od początku choroby.

Jak powinni zareagować rodzice, zanim wybiorą się do pediatry:

• przede wszystkim nawadniać dziecko doustnie, co ważne – podawać napój schłodzony
    • podawać napój małymi łykami szczególnie jeżeli dziecko wymiotuje
    • według danych zebranych na podstawie badań, dzieci lepiej przyswajają napoje o smaku jabłkowym i bananowym (Orsalit, ORS, Hydranea)
    • poza tym należy podać również probiotyk ( Dicoflor, Enterol), który skraca czas trwania biegunki o około 1 dzień
    • czasem można podać smektyn dwuoktanościenny- czyli „Smectę”

Jeżeli biegunka występuję u niemowląt do 3 miesiąca życia:

• dziecko gorączkuje do 39stC
    • w stolcu jest domieszka krwi

… w tych sytuacjach należy zgłosić się do swojego pediatry – jest bardzo możliwe, że potrzebna będzie antybiotykoterapia.

Na jakie objawy zwrócić uwagę, kiedy nasze dziecko jest odwodnione – objawy alarmowe dla rodzica:

• pomimo stosowanych j/w zaleceń brak poprawy po 48-72h
    • dziecko jest apatyczne
    • nie przyjmuje nic doustnie, a cokolwiek otrzyma zwymiotuje
    • zauważymy wysuszenie błon śluzowych
    • ubytek sprężystości skóry
    • zapadniecie się ciemienia przedniego u niemowląt
    • rzadsze albo w ogóle nie oddawanie moczu

…w tych sytuacjach należy umówić się do lekarza pediatry.